سلام ، به سایت گروه بازرسی ICNET خوش آمدید.

یکی از استاندارد های مهم برای تست زعفران که در برخی کشور ها مانند دوبی و ترکیه که زعفران چمدانی به آن کشورها ارسال می گردد الزام شده است ایزو ۳۶۳۲ می باشد که شامل الزاماتی است مربوط به کیفیت، طعم و رنگ‌دهی زعفران به دست آمده از گل گیاه کروکوس ساتیووس. ایزو ۳۶۳۲ زعفران می‌تواند برای اشکال مختلف از جمله رشته‌ها یا پودر زعفران مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر ایزو ۳۶۳۲، استاندارد ملی ۵۶۸۹ نیز به عنوان استاندارد تست زعفران به بررسی کیفیت زعفران می‌پردازد که کاربرد داخلی دارد اما اگر تولید کننده نتیج تست های آن را دارا باشد کمک زیادی به اخذ گواهی نامه ایزو ۳۶۳۲ می نماید . با توجه اینکه ایران یکی از بهترین مناطق برای کشت زعفران است، اخذ گواهی نامه ایزو و همچنین گواهی نامه ارگانیک برای صادرات زعفران یکی از الزامات اولیه به شمار می‌رود.

سازمان جهانی استاندارد با توجه به مهم بودن بودن آزمون های زعفران، استاندارهای بین المللی زعفران را تحت عناوین استاندارد ISO 3632-1:2011 و ISO 3632-2:2010 ارائه کرده است. در این مقاله گروه بازرسی ICNET به شما کمک می کند چگونه گواهی نامه آنالیز استاندارد ایزو ۳۶۳۲ را از یکی از سرتیفایر های معتبراتحادیه اروپا اخد نمایید. اینکه چگونه این ایزو کمک می‌کند تا زعفران با کیفیت از زعفران تقلبی متمایز شود برای صادرات محصول شما مهم است و دوم اینکه گواهی صادر شده شامل برگه آنالیز در صفحه دوم باشد و همچنین گواهی دهنده صلاحیت لازم را برای صدور این گواهی داشته باشد با یک سرچ ساده در اینترنت به سایت هایی می رسید که صرفا به خاطر تبلیغات یک گواهی نامه ایزو ۳۶۳۲ بدون وجاهت بین المللی به شما ارائه می دهند که بعنوان مثال جای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در آن با استاندارد ایزو ۳۶۳۲ تست متد برای آنالیز زعفران تغییر داده شده است و گواهی دهنده هم هیچ صلاحیتی برا ی صدور این گواهی ندارد اگر گواهی دهنده عضو IAF باشد که مرجع اعتبار بخشی بالا دستی آن (AB)  اجازه صدور گواهی بدون درج آنالیز به گواهی دهنده نخواهد داد چون این تایپ از گواهی دهنده ها فقط مجاز به صدور گواهی مدیریتی ایزو هستند اگر هم گواهی دهنده غیر اس باشد که به هر حال هر برگه ای را که به سود خودش باشد مهر ,امضاء, هلوگرام و رجیستر می کند اما در این ماجرا مشتری یا صادر کننده زعفران که قصد دارد با ارایه یک مدرک درست و اصولی ایزو ۳۶۳۲ عنوان کند که زعفران تقلبی نیست بار گواهی نامه تقلبی را نیز باید بر دوش بکشد و نام و برند تجار ی خودرا فدای منفعت طلبی افرادی کند که با وبسایت های اینترنتی به مانند قارچ هر روز با رنکینگ بالاتر و با نام های متنوع خارجی (اما دامنه ثبت شده ایرانی) به صدور گواهی نامه های جعلی ایزو ۳۶۳۲ ادامه می دهند

حداقل جرم نمونه آزمایشگاهی زعفران برای دریافت گواهی آنالیز ایزو 3632:
با توجه به گرانی زعفران، انبوه نمونه های دریافتی در آزمایشگاه ها برای انجام آزمایشات اغلب محدود است. حداقل جرم نمونه آزمایشگاهی برای رشته های زعفران باید 23 گرم (11.5 گرم × 2) باشد.و رشته های بریده شده و 13.5 گرم (6.75 گرم × 2) برای پودر زعفران به منظور انجام آنالیزهای استاندارد تکراری توصیه می شود در صورت اختلاف مقادیر بیشتری از نمونه در اختیار آزمایشگاه ها قرار گیرد.

برای تایپ زعفران های رشته ای حداقل نمونه مورد آزمون و نمونه شاهد جمعا 23 گرم و حداکثر 25 گرم در دو ظرف جدا گانه می باشد.

چنانچه متقاضی دریافت گواهی نامه آنالیز زعفران مبتنی بر استاندراد ایزو 3632 می باشید لطفا فرم درخواست را از اینجا دانلود فرمایید در انتهای این فرم آدرس دفاتر نمونه برداری تهران و بندر عباس درج شده است که می توانید پس از ارسال درخواست از طریق ایمیل iranicnet@gmail.com و پرداخت هزینه صدور گواهی نامه نمونه خود را برای ما ارسال نمایید.

لطفا به  نمونه گواهی نامه ها صادر شده برای پارت دوم استاندراد ایزو 3632 در بالا دقت فرمایید, هرگواهی نامه ایزو 3632 فاقد صفحه دوم مربوط به آنالیز زعفران فاقد اعتبار می باشد,همچنین شرکت گواهی دهنده می بایست سرتیفایر تایید شده سامانه یورو لکس اتحادیه اروپا در حوزه ارگانیک بوده و یا دارای آزمایشگاه 17015 عضو ILAC برای تست زعفران باشد که در این صورت فقط اجازه ارائه تست ریپورت را دارد نه گواهی نامه انطباق.

برای ردیابی گواهی صادره از شرکت ODISHA سرتیفایر ارگانیک ابتدا وارد سامانه یورو لکس اتحادیه اروپا ((از اینجا))شده و کد مربوطه IN-ORG-024 سرچ می کنیم سپس وارد سایت شرکت ODISHA به آدرسwww.ossopca.orgشده و شماره رجیستر گواهینامه را بررسی می نمائیم.

سایر  آنالیز آزمایشگاهی زعفران جهت تشخیص کیفیت آن، به صورت کلی در 4 دسته قرار می گیرند.

  • آزمایش فیزیکی زعفران
  • آزمایش شیمیایی زعفران
  • آزمایش میکروبی زعفران
  • آزمایش فلزات سنگین
  • آزمایش تقلبات زعفران
  • آزمون خاکستر
  • آزمون رطوبت

در آنالیز فیزیکی زعفران، آیتم های مختلفی وجود دارد که محصول را به لحاظ ظاهر مورد بررسی قرار می دهد.از جمله رطوبت، درصد خاکستر، خامه همراه زعفران و ...
در این دسته، پارامتر رطوبت زعفران از اهمیت ویژه ای برخوردار است

در این نوع آنالیز، آیتم هایی مورد بررسی قرار می گیرد که مربوط به ساختار شیمیایی زعفران است. از جمله کروسین، پیکروکروسین و سافرانال که مهمترین بخش این آنالیز می باشند.

رایجترین نوع آنالیز زعفران، آنالیز فیزیکی و شیمیایی است که در بسیاری از موارد، کافی است.
اما نوع دیگری از آنالیز از اهمیت بالایی برخوردار است. آن هم آنالیز میکروبی زعفران است که از جهت پارامترهای میکروبی مورد سنجش قرار میگیرد.

دیگر آنالیز زعفران، مربوط به مواد فلزی است که باید مقادیر آن در حد استاندارد باشد.
درواقع این آزمایش برای تشخیص هرگونه آلودگی های فلزی از قبیل جیوه و ... است

آزمون مواد افزودنی:یکی از تقلب هایی که در زعفران انجام می دهند، اضافه کردن مواد افزودنی مثل نمک و عسل است که وزن زعفران را کاذب بالا ببرند. این تقلب زعفران را با چشیدن مزه آن هم می توان فهمید. اما آنالیز زعفران می تواند به شما ثابت کند که به زعفران موادی اضافه شده است یا نه
آزمون مولکولی تقلبات زعفران:
در این آزمون با تکنیک های مولکولی از قبیل PCR به شناسایی ترکیباتی به غیر از زعفران از جمله:
گل همیشه بهار
زردچوبه
سوسی ارنیکا
شقایق
گل انار
روناس
ذرت
گلرنگ

اندازه گیری خاکستر (مواد معدنی)
اگر یک ماده غذایی را به وسیله حرارت و مواد شیمیایی، اکسید کرده و بسوزانید طوری که ماده ای خاکستری رنگ باقی بماند به آن خاکستر ماده غذایی می گویند که به نوعی نشان دهنده مواد معدنی موجود در آن می باشد. میزان مواد معدنی موجود در عسل یک عامل تعیین کننده کیفیت آن می باشد.

هر چه میزان رطوبت عسل بیشتر باشد، احتمال تخمیر آن هنگام نگهداری در شرایط گرم بیشتر است. مخمرهای موجود در عسل اسموفیلیک (‏Osmophilic‏) می باشند و رطوبت موجود در هوا را به شدت جذب می نمایند و در ‏رطوبت بالای عسل، این مخمرها فعال شده و عسل را تخمیر می نمایند. عسلی که بصورت طبیعی در کندو تولید شده باشد ‏رطوبت کمی خواهد داشت و اکثر عسل های طبیعی تولید شده در ایران رطوبتی در حد مجاز را دارند. حداکثر میزان رطوبت بر طبق استاندارد ایران INSO 92 برابر ۲۰ درصد است.