سلام ، به سایت گروه بازرسی ICNET خوش آمدید.

آزمایش آفلاتوکسین مربوط به پسته چگونه انجام می شود؟

سنجش آفلاتوکسین پسته از طریق آزمایشات HPLC, MS/LC, ELISA میسر می شود البته آزمون الایزا نسبت به دیگر روش ها دقیق تر است. چون این آزمایش با هزینه کمی انجام می شود، اما حساسیت بالایی دارد. با مواد شیمیایی ایمن تری آزمایش را انجام می دهد و انجام دادن آن نسبت به دیگر روش ها ساده است. یکی دیگر از روش های ساده نیز تست های غربالگری می باشد که خود آنها دارای انواع مختلفی هستند. معروفترین این تست های غربالگری آفلاکارد می باشد.
به راحتی می توانند کیت های آفلاکارد را تهیه کنند. این کیت ها دارای تمام محلول ها و مواد اختصاصی ای هستند که برای آزمون لازم است.
لازم به ذکر است که درصد افلاتوکسین برای کشور های اروپایی اهمیت ویژه ای دارد به همین دلیل تاثیر بالایی در قیمت پسته دارد و به همین علت گواهی نامه ارگانیک برای سته یا گوایه عاری از سموم نقش مهمی در صادرات پسته به اروپا دارد.
مراحل انجام آزمایش آفلاتوکسین پسته

این آزمایش به این صورت است که پس از آسیاب کردن محصول باید 50 گرم از آن را به عنوان نمونه وزن کنید. بعد آن را با 100 میلی لیتر متانول هشتاد درصد ترکیب کنید. بعد از این کار حجم مشخص شده ای از عصاره ای که از نمونه به دست آمده است را استخراج کنید. پس از اینکه رقیق سازی و خالص سازی انجام شد آن را روی یکی از دو غشای آفلاکارد بگذارید. اگر هر دو غشا کیت رنگی شوند یعنی نمونه به آفلاتوکسین آلوده نیست وکیت هم دارای اعتبار است. اما اگر تنها یک غشا بنفش شود، به این معنی است که نمونه به آفلاتوکسین آلوده است و کیت هم معتبر است. چنانچه هیچ کدام از غشاها رنگی نگرفتند باید بدانید که کیت مورد نظر فاقد اعتبار است.
دلیل اهمیت آزمایش آفلاتوکسین پسته
یکی از شرایط صادرات پسته به کشورهای خارجی تایید عدم وجود آفلاتوکسین در محصول پسته می باشد.و صادرکنندگان پسته ایران برای صادر نمودن محصولشان به کشورهای اروپایی باید یک گواهی مبنی بر احراز سلامت محصول از آزمایشگاه های معتبر دریافت کنند و یا داری گواهی نامه ارگاینک و عاری از سموم باشند .

راه حل های پیشگیری و مدیریت آفلاتوکسین
بهترین راهبرد برای مبارزه با آفلاتوکسین، پیشگیری و مدیریت است. این شامل به حداقل رساندن فشار آفات، شیوه های کشاورزی مناسب، ذخیره سازی مناسب، آموزش کارکنان و آزمایش انجام شده در آزمایشگاه دارای گواهی USDA، مانند یسک- است.
تست آزمایشگاهی از آزمایشگاه مورد تاییدUSDA
استفاده از آزمایشگاه دارای گواهی USDA برای آزمایش آفلاتوکسین برای تشخیص آلودگی و جلوگیری از رسیدن محصولات ناایمن به مصرف کنندگان ضروری است. این آزمایشگاه‌ها تحت سیستم‌های مدیریت کیفیت و اعتبارسنجی دقیق کار می‌کنند و بالاترین استانداردهای عملکرد تحلیلی و شایستگی را تضمین می‌کنند. با همکاری با یک آزمایشگاه تایید شده، تولیدکنندگان می توانند به نتایج آزمایش اعتماد کنند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد بازارپسندی و ایمنی محصولات خود بگیرند.